فهرست مطالب

پژوهش های اصولی - پیاپی 26 (بهار 1400)

فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 26 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید علی اکبر حائری* صفحات 11-34

    چگونگی جمع بین حکم واقعی و ظاهری از مسایل پیچیده ای است که اصولیان از دیرباز به دنبال راه حلی برای آن بوده اند. وجود هم زمان این دو حکم به مشکلات مختلفی چون تضاد، نقض غرض و... منجر می شود که علمای دانش اصول، راه های مختلفی را برای برون رفت از آنها پیشنهاد داده اند؛ ولی این راه ها با اشکالاتی مواجه است. در مقاله پیش رو ضمن اشاره به نظریه ای جدید در باب حکم ظاهری و واقعی و ارایه سه راه حل معتبر برای پاسخ به اشکالات، نظریه «تزاحم حفظی» شهید صدر در این زمینه بررسی و نقد می شود.

    کلیدواژگان: حکم ظاهری، حکم واقعی، ملاک حکم، احکام ثانوی، تزاحم حفظی
  • محمد حاج ابوالقاسمی*، محمد مهدی محفوظی صفحات 35-66

    یکی از دلایل انکار «واجب مشروط» از سوی اصولیان این است که «هییت» از معانی حرفی است و معانی حرفی، جزیی و تقییدناپذیرند؛ پس نمی توان قید را به آنها بازگرداند. در مقابل، بزرگانی مانند صاحب کفایه، محقق اصفهانی و محقق خویی بر اساس انکار جزیی بودن معنای «هییت»، همچنین اثبات امکان «تقیید جزیی» به این گونه که یا از ابتدا آن را به صورت مقید ایجاد کنیم (بر اساس نظر مرحوم آخوند) و یا به صورت معلق تصویرش کنیم (بر اساس بیان محقق اصفهانی، محقق عراقی، محقق خویی و امام خمینی) و نیز بازگرداندن قید به چیزی بیرون از معنای «هییت» (نظریه محقق روحانی که استاد آملی لاریجانی نیز آن را تقویت کرده است)، به این استدلال منکران «واجب مشروط» پاسخ داده اند. اشکال دیگر «وجوب مشروط» این است که مفاد «هییت» معنای حرفی آلی و غیر مستقل است؛ از این رو تقیید نمی پذیرد. به این استدلال نیز پاسخ هایی داده شده است؛ از جمله امکان لحاظ استقلالی معانی حرفی (محقق خویی)، امکان انشاء همراه با قید از آغاز (صاحب کفایه و محقق اصفهانی)، نگاه استقلالی پس از انشاء آلی (محقق اصفهانی و امام خمینی)، رجوع قید به «ماده منتسب» (محقق نایینی). این تحقیق که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده، به این نتیجه رسیده که هیچ یک از دو اشکال بررسی شده، یعنی جزیی بودن معنای حرفی و آلی بودن آن، نمی تواند مانعی برای «وجوب مشروط» ایجاد کند.

    کلیدواژگان: واجب مشروط، وجوب مشروط، معنای حرفی، نگاه استقلالی، نگاه آلی، ماده منتسب
  • سید حسین منافی*، محمد فائزی صفحات 67-92

    این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل و نقد مفهوم تعلیل است. در بررسی مفهوم تعلیل چهار دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول پذیرش مفهوم به نحو کلی است که به دلیل اجماع و ظهور جمله در انحصاری بودن علت و بازگشت جمله تعلیلیه به جمله شرطیه تمسک شده است. دیدگاه دوم عدم پذیرش مفهوم به نحو کلی است که برای اثبات این ادعا به بازگشت تعلیل به لقب یا وصف استدلال شده است؛ و نیز عدم ظهور علت در انحصار ابتلای به تعارض نیز به عنوان دلیل دیگر ذکر شده است. دیدگاه سوم تفصیل منسوب به شیخ انصاری رحمه الله است که بین تعمیم و تخصیص فارقی بیان نموده و مفهوم را با تفصیل خاص خود می پذیریند و قول چهارم پذیرش مفهوم فی الجمله می باشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به این نتیجه می رسد که نظر صحیح، مفهوم فی الجمله داشتن برخی از تعلیل هاست، از این رو تعلیل ظهوری در مفهوم بالجمله نخواهد داشت.

    کلیدواژگان: مفهوم، تعلیل، علت، علیت، ظهور
  • علی نهاوندی* صفحات 93-120

    تمسک به «مفاهیم» در استنباط بسیاری از احکام فقهی، از اهمیت آن در فرایند اجتهاد عامه و خاصه حکایت دارد. مفاهیم، از جمله مسایل مشترک میان فریقین در علم اصول فقه است، کلیات این بحث میان امامیه و اهل سنت مشترک است که به بررسی چیستی مفهوم، ضابطه مفهوم و اقسام مفهوم می پردازد. در علم اصول فریقین «مفهوم» به دو دسته «موافق» و «مخالف» تقسیم می شود. موضوع این پژوهش درباره حقیقت، خاستگاه و ملاک تحقق مفهوم مخالف میان فریقین است که با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به آن می پردازد. اینکه مفهوم مخالف در نظرگاه عامه و خاصه از قبیل مدلول مطابقی یا التزامی کلام است یا هیچ یک از این فرضیات نیست، بلکه از مدالیل تکلم است، و اینکه ملاک و ضابطه مفهوم داشتن جمله در اندیشه اصولیان فریقین چیست، موضوعی است که اثر حاضر در تبیین آن می کوشد.

    کلیدواژگان: مفهوم، منطوق، حقیقت مفهوم، مفهوم مخالف، اعتبار سنجی، ضابط مفهوم
  • رضا پورصدقی*، محمدرضا شبان صفحات 121-138

    استصحاب پر کاربرد‎ترین دلیلی است که در موضوع شک برای بدست آوردن احکام ظاهری مورد استناد قرار می‎گیرد. در برخی از موارد شک، در عین حالی که حالت سابقه یقینی برای حکم وجود دارد جریان استصحاب دچار مناقشاتی است و مورد پذیرش برخی از فقها قرار نگرفته است از آن جمله جریان استصحاب در شبهات مفهومیه است. از دیدگاه بسیاری از فقها اصل عملی استصحاب امکان جریان در شبهات مفهومیه را دارا نیست؛ نوشتار حاضر در صدد است با واکاوی مسئله در سه شق استصحاب مفهوم، استصحاب موضوع و استصحاب حکم نسبت به حل آن، ادله موجود را مورد ارزیابی قرار دهد. بررسی ادله موجود نشان می‎دهد استصحاب مفهوم در شبهات مفهومیه ممکن نیست. استصحاب موضوع نیز در شبهات مفهومیه از سوی برخی از فقها تحت عنوان استصحاب فرد مردد دانسته شده و به همین دلیل مورد خدشه واقع شده است ولی مطالعه ادله این دیدگاه و نقد و بررسی آنها نشان می‎دهد قرار داده شدن استصحاب موضوع در تحت عنوان فرد مردد انگاره‎ای ناثواب بوده و جریان استصحاب موضوع راه حلی برای حل عملی تردید است و مکلف را عملا از تحیر خارج می‎سازد...

    کلیدواژگان: استصحاب مفهوم، استصحاب موضوع، استصحاب حکم، شبهه مفهومیه، فرد مردد
  • سعید سبوئی جهرمی*، سید حسین نوری، احمدرضا خسروی صفحات 138-160

    هنگامی که مجتهد نتواند اماره ای برای اثبات حکم شرعی بیابد، به ناچار باید از اصول عملیه کمک بگیرد. یکی از اصول عملیه اشتغال است و محل جریان آن جایی است که مکلف علم به تکلیف دارد، اما نسبت به متعلق آن مردد است و امکان احتیاط نیز وجود دارد. از جمله مسایلی که در مبحث اشتغال مورد بررسی قرار می گیرد تمایز بین شبهه محصوره و غیرمحصوره است. مشهور فقها معتقدند که در صورت غیرمحصوره بودن شبهه، احتیاط لزومی ندارد؛ به همین خاطر ضوابطی را برای فرق گذاشتن میان شبهه محصوره و غیرمحصوره مشخص کرده اند. در این نوشتار که با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای انجام گرفت، به نقد و بررسی این ضوابط پرداخته شد و معلوم گردید که همگی این ضوابط دچار اشکال هستند و با بررسی ادله این نتیجه حاصل شد که عنوان محصوره و غیرمحصوره در هیچ دلیلی موضوع واقع نشده است و در مواردی که ادعا شده به خاطر عدم حصر شبهه حکم به عدم لزوم احتیاط شده، در واقع عناوین دیگری چون عسر و حرج و یا خروج از محل ابتلا علت واقعی عدم تنجز علم اجمالی بوده است.

    کلیدواژگان: شبهه محصوره، شبهه غیر محصوره، احتیاط، علم اجمالی، ضابطه